Kroatië, Bosnië, Montenegro, Albanië - Reisverslag uit Plitvica, Kroatië van Marco & Ronnie - WaarBenJij.nu Kroatië, Bosnië, Montenegro, Albanië - Reisverslag uit Plitvica, Kroatië van Marco & Ronnie - WaarBenJij.nu

Kroatië, Bosnië, Montenegro, Albanië

Door: Ossenaren

Blijf op de hoogte en volg Marco & Ronnie

21 Augustus 2014 | Kroatië, Plitvica

Zaterdag 16-08-
Na een dagje Rijden komen we aan in Passau (D).
Net voor de grens van Oostenrijk, Parkeren we op een camperplaats aan de Donau.
We hebbenegenachtige dag achter de rug... S' avonds krijgen we nog een regenbui over ons heen.

Zondag 17-08
S' morgens rijden we weer aan om richting Kroatië (HR) te rijden...
Aangezien het lekker opschiet en weinig verkeer op de weg is, rijden we door naar de Plitvice Meren. Je merkt al dat we richting het zuiden rijden, temperatuur is al aardig opgelopen naar de 23 graden.
Is toch ff wennen hoor, als je in Nederland 16 graden gewent bent.
Eenmaal in "Jezerce" aangekomen zoeken we een plekje, op de camperplaats € 20,- per nacht, we besluiten 2 nachten daar te blijven.
De volgende ochtend gaan we naar de Plitvice meren...
De foto's spreken voor zich....

18-08
Na te zijn weg gebracht... Service van de eigenaar van de camperplaats,
komen we, na 2.5 km. bij de Meren van Plitvice.
Eerst even pinnen, voor de Kroatische Kuna's, dan naar de kassa,
hond in de rugzak, en we zijn weer 360 Kuna armer.
7 Kuna = € 1,- ongeveer...
Een dagje Wandelen...
Wel, ik kan jullie vertellen dat ik de rest van mijn leven geen trap meer loop... dat heb ik wel gehad.
310 treden omhoog en 310 naar beneden. en dat voor een paar foto's...
Maar... wel de mooiste foto's die ik ooit heb genomen... van een waterval... met uitzonderingen van de watervallen in Zuid-Afrika.

19-08
Tegen 09.00 uur rijden we aan naar split...
Wederom vlakke wegen, wat ik overigens helemaal niet had verwacht.
meer heuvels... berg en dalen... etc. etc.
Maar super luxe wegen hier in Kroatië.
Maar... ja hoor, addertje onder het gras.. aangelegd met Europese middelen en, Tol-wegen. Maar niet te min... Het zijn mooiere wegen dan in Nederland. Mijn complimenten.
Weer schiet het aardig op, en het besluit valt... DUBROVNIK....
We rijden dus weer door.
GRENS... daar staan we dan, voor de grens post van Bosnië Herzegovina
Heel officieel... Stempel in je paspoort... en je bent er over....
Een stuk niemandsland door, met hier en daar en dorpje, kosten nog moeite zijn hier gespaard... het is net Monaco en Cannes... maar dan zonder mensen.
10 kilometer later sta je weer voor de grens van Kroatië, Kwestie van paspoort in je hand houden, laten zien, passeren, en we rijden weer.

Dubrovnik... Mlini... een klein dorpje net buiten Dubrovnik.
Auto-Kamp Kate.
We zijn rond 16.00 uur daar, en we zoeken een plaatsje.
Nederlanders, Italianen, Zwitsers, Oostenrijkers Fransen, Belgen, Noorwegen, en ja hoor... ik vergeet ze niet, De Duitsers zijn alom aanwezig.
S' avonds een kleine wandeling naar de boulevard, 153 treden naar beneden... en oh ja... ook weer naar boven.
De schuine betonplaten slaan we maar over met tellen.

20-08
In de ochtend rijden we weer aan richting "Barbullush" in ALBANIË.
Van Kroatië naar Montenegro, en dan naar Albanië
Montenegro langs de kust afgereden, beetje heuvelachtig, maar niet noemenswaardig.
We schieten een paar leuke plaatjes, en rijden weer door.
Wat ons hier opvalt... is dat iedereen, maar dan ook iedereen met een beetje huis/woning aan de straat kant, kamers verhuren...
Sobe heet dat hier, Zimmer frei en Rooms. Overal staat wel iemand met een bordje in de hand, grond, stoel, noem het maar op, te wijzen naar de woning.

En het wordt hier weer drukker... iedereen wil naar het strand, blijkt maar weer...
De een haalt links in, de ander rechts... en de ander komt regelrecht op je af gereden om snel af te slaan of stopt recht voor je... met een blik van... je ziet me toch aankomen, krijg ik dan geen voorrang !!!???
Dat je het maar bekijkt, wij zijn Hollanders, je gaat maar achteruit !
En ja hoor, na wat aandring met onze camper, gaat de Mercedes (Nieuw)
goed achteruit.... je ziet hem vloeken. Gewoon op je eigen weghelft blijven, Mercedes... is er niet aan de hand.
Ach, Nieuwe auto's denken toch altijd voorrang te hebben.

Na een verkeerde afslag te hebben genomen, gaan we een slingerweg in/op om via die weg naar grens van Albanië te rijden.
Eenmaal daar aangekomen, komt er een vrouwelijke douanier op ons afgelopen kijkt naar de nummerplaat, en roept snel iets in het engels....
Komt er een kerel naar buiten gelopen, echt een douanier...
Paletten, emblemen, slingertje hier en daar...
Goedemiddag, zegt ie..... Blijkt het een Nederlandse Marechaussee te zijn, die hier voor 30 dagen gestationeerd is. Controle op valse paspoorten, dat leert hij de Albanezen en Montenegro.
We krijgen een voorkeursbehandeling... paspoorten worden meegenomen, en 2 minuten later zijn we de grens alweer voorbij...
We staan nog 20 minuten te kletsen over plaatsjes en tips uiteraard...
En dan is het dag Hengelo, we moeten weer door....
We bedanken hem voor alles, en karren weer aan, hij waarschuwt nog van de ram half dicht houden, want de zigeuners staan een stukje verderop te wachten.
Zo gezegd, zo gedaan... en ja hoor, daar staan ze... we rijden langzaam door de menigte.... en in eens... springt er eentje voor de camper, ik schrik me wezenloos, en vervloek ze... ze ziet dat ik vloek, en krijg meteen een rochel tegen de camper aan... zo dan... had je maar moeten stoppen !
Welkom in Albanië....

Barbullush... wederom een verkeerde afslag genomen... en komen na een paar keer te vragen naar KAMPING ALBANIË op een grindpad terecht. Jezus ! wat een gehobbel.... maar we krijgen het gevonden...
(Hadden toch de eerste afslag moeten nemen)
Een hele mooie camperplaats annex camping.
Je ziet gewoon dat het prima vertoeven is hierzo...
Nederlandse eigenaren.
Ook het sanitair... om door een ringetje te halen, zo netjes en schoon... dat zijn we nog niet eerder tegen gekomen !
Zwembad erbij, giga groot grasveld, en daar ergens staan we nu.
We blijven hier 2 dagen, om bij te komen...
En WIFI... Heel belangrijk !!!

de 22e vertrekken dan wel weer richting Lezhë, Durrës, Vlorë, Ksamil en dan Griekenland

Maar nu eerst ff bijkomen...
Tot een volgende keer.....

• 21 Augustus 2014 - 12:57

Marja:

fijn dat jullie zo genieten , leuk om jullie verslag zo te lezen .
    Hier is het momenteel al dagen nat vandaag sta ik voor het eerst weer droog op .
    14 graden dus brrrr jasje weer aan .

• 21 Augustus 2014 - 19:19

Ben:

Leuk om de reis verslagen lezen en zal deze thuis ook uitprinten om te lezen. Heel veel plezier. En groetjes uit volkel.