Griekenland !!! - Reisverslag uit Plitvica, Kroatië van Marco & Ronnie - WaarBenJij.nu Griekenland !!! - Reisverslag uit Plitvica, Kroatië van Marco & Ronnie - WaarBenJij.nu

Griekenland !!!

Door: Ossenaren

Blijf op de hoogte en volg Marco & Ronnie

28 Augustus 2014 | Kroatië, Plitvica

Wel het is weer een tijdje geleden dat jullie iets van ons hoorden...
Geen wi-fi... dat is het enige excuus wat we jullie kunnen geven.

Maar goed... we zijn dus in Griekenland.. Athene om precies te zijn.

Na Albanië te hebben gezien... maken we nog een stop in albanië om in Ksamil net 40 km voor de grens van Griekenland.
Lekker gezwommen, al moet je wel oppassen voor de spek gladde stenen in het water... je ligt zo onderuit.
S'avonds in een keer kei harde muziek.... we kijken en wat blijkt... DISCO !
Nou, dat wordt me een nachtje...
Tegen 23.00 uur is het in een keer stil...
En het blijft stil.
Morgen vertrekken we dus weer hé...
En ja hoor, tegen 10.00 uur zijn we weg.
Maar eerst die pad naar boven op... naar beneden ging wel, maar nu omhoog.
Eerst de Duitsers... de eerste gaat... het lukt...
de 2e Duitser ook....
Maar de derde Duitser... dat gaat niet...
En hij komt bijna op de top en stopt....
Achteruit.... en met een flinke aanloop lukt het hem... de stenen springen alle kanten op, de fietsen en crossmotor hebben het ook overleefd.
En dan wij.... een goede les van de 3 Duitser, aanloopje en rijden maar...
En ja hoor, het lukt in een keer.
En we rijden weer.
Na een kilometer of 15, komen we bij het pontje...
4 auto's zijn voor ons....
En we staan vooraan.... en of de duivel er mee speelt, de pont heeft pech !!!
De kabel die om de lier zit, is er vanaf gelopen...
We helpen maar mee, anders komen we nooit aan de overkant.
Met vereende krachten en een ijzeren staaf uit de camper, lukt het...
Waar zo'n stevige grondpin niet goed voor is.
En we varen naar de overkant...
You good people, you pay only 5 euro......
Wel, we betalen 6 euro... euro'tje fooi, ipv de 10 euro.
En zo komen we Albanië door zonder de plaatselijke LEK...
Maar betalen overal met euro's

En dan, de bergen in... van een gewone weg.... in een keer een grindpad... en niet zomaar een grindpad... de camper moet in zijn 1 erdoor heen.
Na een half uurtje te hebben gehobbeld komen we weer op een normale doorgaande weg uit.
Weer de bergen in... 15% omhoog.... weer in zijn 1 naar boven.
De koeien, Geiten, Ezels... overal kom je ze tegen... oeps... remmen overstekende ezel !!!
Oh, daar loopt nog een kudde schapen... wederom afremmen en laten passeren....
en zo puffen we lekker door, nog steeds in zijn 1 naar boven... we zijn alweer een uurtje onderweg... in de bergen....
En gaan dus die berg van 1200 meter hoog, in zijn 1 omhoog.
en nee... de camper loopt niet in het rood ! blijft netjes op 90, soms 95 graden.
na een uurtje door de bergen komt er een eind aan... een uitzicht wat we hebben... net uit een film !!!
Te mooi om te beschrijven...
Zal straks ff kijken of ik eindelijk foto's kan plaatsen...
maar als je naar boven gaat... moet je ook weer naar beneden... 1200 meter.
maar het lukt...
we Komen nog door een paar leuke plaatsjes en berg en dalen weer 15% maar dan over een kortere lengte....
Maar weer in zijn 1 naar boven.
En dan... de Albanese - Griekse grens.
En ook zijn we hier zeer snel door heen...
Vooral als de Grieken door hebben dat er Europese auto's tussen staan... nog geen eens de paspoort te laten zien, en we zijn er door heen.
Op naar Meteora.....
De rotsen waar kloosters op zijn gebouwd...
Prachtig om te zien... Maar we blijven beneden... en gaan niet naar boven...
Reden !?
Je moet met de trap omhoog...
En dat zijn me een stel treden ! Dat wil je niet weten....
Die 300 in Plitvice was veel... maar verviervoudig dit maar, als je naar boven wilt.
Er is wel ergens een klooster in de buurt, met een kabelbaan.
Maar die vinden we nergens.
Dus overgeslagen....
We blijven in Kalambaka.... zo heet het lokale dorp, en staan geparkeerd bij Arsenis een soort hotel/guesthouse.
En s 'morgens rijden we weer aan.
Volos....
Agia Kiriaka....
En dan net in de bocht bij Agia kiriaki links het grindpad op... (weer in zijn 1)
na 2.5 km gehobbeld te hebben komen we op een splitsing....
We gaan naar rechts.
Goede beslissing....
En komen op ons plekkie.... de camper had niet groter of hoger moeten zijn....
We installeren ons en we staan !

Na een beetje rond te hebben gekeken... 3 caravans met tenten, van de lokale bevolking, hebben zich geïnstalleerd, met boten....
Maar die vertrekken zo meteen, het is tenslotte Zondag... morgen weer werken...

tegen de avond zien we nog een vos....
s' morgens is er een slipper weg... ligt aan de rand van de bosjes, de Vos heeft er meer liggen spelen....
S' avonds zijn we hem weer.....
We zwemmen, slapen, zwemmen.... en het begint te vervelen....
Er staan naast ons nog 4 Grieken met een tentje....

En we besluiten om de volgende ochtend te vertrekken naar Athene.
We starten de Camper....
Niks....
Nada.... ACCU LEEG !
Wel godverde godverde..... je kan het wel raden denk ik zo....
We vragen de Grieken om ons te helpen, en ja hoor... ff auto halen.... 2.5 km verderop !!!???
Bleek te lage bumpers te hebben....
Camper gestart, en weg zijn we...
Op de een of andere manier trekt de accu leeg.... ook de huishoud accu kei leeg...... We besluiten maar geen stroom meer te verbruiken of we moet aan de stroompaal staan.